kolmé pancierovanie - 9 mm šikmé pancierovanie - 6 mm
vertical plates - 9 mm sloping plates - 6 mm
Pohon: Propulsion:
Typ: Type:
Renault 10 HP (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 2.120 cm3)
Renault 10 HP (4 cyl., water cooled, gasoline, 2.120 ccm)
Výkon: Power:
28 kW při 2500 ot/min
37.5 bhp at 2500 rpm
Převodové ústrojí: Transmission:
Renault UE - (3+R)x2 Renault UE-2 - 4+R
Renault UE - (3+R)x2 Renault UE-2 - 4+R
Výkony: Performance:
Rychlost na silnici: Road Speed:
30 km/h
19 mph
Rychlost v terénu: Cross-country Speed:
? km/h
? mph
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road:
100 km
62 mi
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range:
? km
? mi
Překonávání překážek: Obstacles Crossing:
Svah: Gradient:
23 °
50 %
Boční náklon: Side Slope:
? °
? %
Překročivost: Trench Crossing:
1,2 m
47 in
Výstupnost: Vertical Obstacle:
? m
?
Brodivost: Fording Depth:
0,3 m
12 in
Přepravní kapacita: Transport Capacity:
Renault UE - nosnosť 660 kg príves Renault UK/UK 2 (hmotnosť 776 kg) - nosnosť 500 kg
Renault UE - payload capacity 660 kg trailer Renault UK/UK 2 (weight 776 kg) - payload capacity 500 kg
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
1)Pancierové kryty (kopule) zavreté/otvorené
1)Armor covers (cupolas) closed/open
Zdroje: Sources:
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4 Ivo Pejčoch - Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1 (prevzaté články Svatopluka Spurného, HaPM č.12/2000, č.1-2/2001) Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine, Jean-Gabriel Jeudy - L´Automobile Sous L´Uniforme 1939-1940, Massin Editeur, rok vydania 1992, ISBN: 2-7072-0197-9 en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#564629
Verze : 5
V roku 1930 vznikla potreba vývoja malého obrneného terénneho vozidla určeného pre zásobovanie peších jednotiek francúzskej armády. Požiadavky boli zhrnuté do "programu N", ktorého špecifikácie boli prednesené 7.10.1930. Do súťaže na nové vozidlo sa prihlásili firmy Renault, Citroën a prostredníctvom firmy Brandt sa dostala do súťaže firma Latil. Všetky firmy obdržali objednávku na postavenie 6 prototypov.
Prototypová séria šiestich kusov bola postavená v roku 1931. Po otestovaní vozidiel všetkých výrobcov bol do sériovej výroby vybraný Renault UE. Typ dostal oficiálne označenie Chenillette Model 1931 R, resp. Renault UE a jeho sériová výroba sa naplno rozbehla v roku 1932. Presný počet vyrobených vozidiel nie je známy, išlo o cca 2.600 vozidiel. V roku 1934 vznikli prvé návrhy na modifikáciu tohoto traktora a prvý prototyp Renault UE 2 bol predstavený vo Vincennes v 12/1935. Nový typ mal len menšie rozdiely. UE 2 mal iný typ ťažných hákov (UE - prasačie chvostíky vs. UE 2 - ťažné oká), UE-2 dostal 4 rýchlostnú prevodovku, v prvej polovici roku 1936 dostali sériové vozidlá predĺžené blatníky a v prvej polovici roku 1937 bola dvojica predných svetlometov nahradená Guichardovým svetlometom. Celková produkcia do porážky Francúzska bola cca 2.300 vozidiel. Ďalšie vozidlá vznikli v rámci licenčnej výroby v Rumunskej firme Malaxa. Táto výroba však po prerušení dodávok motorov, prevodoviek a prístrojových panelov bola v roku 1941 zastavená.
Primárne určenie tohoto vozidla bolo zásobovanie peších jednotiek výzbrojou, muníciou a inou výstrojou. Neskôr sa pristúpilo k ich používaniu ako ťahačov protitankových kanónov kalibru 25 mm. Neustávala ani snaha tieto vozidlá vyzbrojiť. Existovali i odvodené verzie napr. neopancierovaný ťahač Renault 36R (ACD 1), dizajnérsky návrh Renault UF, či evolučný nástupca Renault DAE (UE 3). Po porážke Francúzska získali nemecké jednotky množstvo týchto vozidiel, ktoré okamžite využili na rôzne účely. Niektoré vozidlá získali i ďalšie štáty viď. príspevky nižšie. Francúzsky program rozvoja tejto kategórie zásobovacích vozidiel a ťahačov prešiel v rokoch 1937-1940 ďalším vývojom a vzniklo viacero prototypov od rôznych firiem (Berliet TCA, Fouga, Hotchkiss, Lorraine, modifikované UE s podvozkom firmy Renault a AMX, Renault DAE (UE 3)).
Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4 Ivo Pejčoch - Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1 (prevzaté články Svatopluka Spurného, HaPM č.12/2000, č.1-2/2001) Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine, Jean-Gabriel Jeudy - L´Automobile Sous L´Uniforme 1939-1940, Massin Editeur, rok vydania 1992, ISBN: 2-7072-0197-9 en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#564727
Verze : 25
Reklama
Renault UE-2, Muzeum v Bruselu
foto vlastní
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#310325
Verze : 2
Foto vlastní
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#2921
Verze : 1
Renault UE v bulharskej armáde Existuje fotografia Renaultu UE 2 s bulharskou registračnou značkou "B 1433". Zaujímavosťou je, že číselná rada "1433" by mala byť podľa bulharského predpisu č. 299 z 15.7.1938 priradená motocyklu (B1 - B5000). V zozname bulharských vojenských kontrolných čísel plánovaných pre trofejné vojenské motorové vozidlá na základe oficiálneho listu č. VI-3384 z 9.4.1945 však toto poradové číslo nefiguruje. Pravdepodobne išlo o provizórne označenie ojedinelého typu vozidla. Fotografia je datovaná k 5/1945. Vozidlo ťahá nemeckú ľahkú poľnú húfnicu 10,5 cm leFH 18, čo je výrazne nad jeho konštrukčnú nosnosť.
Kaloyan Matev - The Armoured Forces of the Bulgarian Army 1936-45, Helion & Company, rok vydania 2015, ISBN: 978-1-909384-16-3
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730649
Verze : 4
Reklama
Renault UE v československej armáde V roku 1939 bol v južnom Francúzsku vytvorený 1. československý prápor, ktorý sa k 15.1.1940 pretransformoval do 1. československej divízie. V 5/1940 mala divízia v troch peších plukoch, zmiešným výzvedným oddielom, divíznou batériou protitankových kanónov, telegrafickým a ženijným práporom celkovo 10.006 mužov. Súčasťou výzbroje bolo i 30 francúzskych pásových ťahačov Renault UE 2. O ich bojovom osude nemám dostupné informácie.
Známe imatrikulačné značky a pomenovania vozidiel:
Francúzska registračná značka
Pomenovanie vozidla
M62 251
MICINKO!
M62 253
ODETTE
M62 257
VÍTĚZSLAV
M62 259
VLASTIČKA
M62 261
ELIŠKA
Jedno vozidlo ukoristené od nemeckej armády bolo používané v poľných tankových dielňach Československej samostatnej obrnenej brigády počas obliehania nemeckých jednotiek v Dunkerque v roku 1944 a 1945. Jeho výskyt je fotograficky zdokumentovaný.
Ďalšou epizódou v užívaní tohoto ťahača v československých jednotkách je záver 2. svetovej vojny. Po vypuknutí pražského povstania dňa 5.5.1945 až do skončenia vojny bola pražskými povstalcami ukoristená dvojica ťahačov Renault UE a Renault UE-2. Vozidlo UE-2 bolo ukoristené v nemeckom skladisku na Císařské louce 8.5.1945. Nasledujúci deň bolo zaradené do jednotky npor. Neubauera. Toto vozidlo malo neskôr na čelnom pancieri nápis "Žvahov" a šesť krížikov (na pamiatku padlých československých tankistov, ktorí padli v boji proti bojovej skupine SS Wallenstein na Zlíchove 9.5.1945). Na pancieri pred vodičom niesol v bielom štvorci symbol útočnej vozby a vedľa neho bol čierny štvorec s bielym číslom 6. Pravá ochranná polkruhová kopula bola z veľkej časti pretretá zelenou farbou. Vozidlo samotné bolo v celožltej nemeckej kamuflážnej farbe. Neskôr bol nápis pretretý bielou registračnou značkou ÚV-502. Na boku bola od ruky namaľovaná československá vlajka. Druhý ťahač Renault UE niesol registračnú značku ÚV-501. Vozidlá sa nasledujúce mierové obdobie predvádzali na rôznych slávnostných prehliadkach. Obe tieto ťahače boli na jeseň/podzim 1945 vedené v stave pochodovej roty v Miloviciach ako nepojazdné. Následne sa ocitli v držaní organizácie pre predvojenskú výchovu mládeže Zväz brannosti. Opravené sa používali k brannej výchove mládeže minimálne do roku 1947.
Tomáš Jakl - Československé UE, časopis Historie a plastikové modelářství č. 4/2003, ISSN: 1210-1427 Tomáš Jakl - Prahou pod pancířem povstalců, České květnové povstání ve fotografii Svazek I, vydavateľstvo Mladá fronta, rok vydania 2010, ISBN: 978-80-204-2273-6 www.ebay.de atf40.1fr1.net www.modelforum.cz
V popredí ťahač ÚV-502, za ďalším tankom AMR 35 sa nachádza Renault UE ÚV-501 (ihrisko SK Praga na Vysočanoch, leto 1945)
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730329
Verze : 16
Renault UE v dánskej armáde Niekoľko vozidiel Renault UE patriace pôvodne francúzskej légii bojujúcej v 4-5/1940 v Nórsku sa ocitlo na letisku v dánskej Kodani. Tu boli upravené nemeckými jednotkami, ktoré ich používali ako traktory a ozbrojené ako ochranné tankety. Po oslobodení Dánska v roku 1945 ich používali odbojári a jednotky spojencov (RAF).
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730650
Verze : 2
Renault UE v libanonskej armáde Koncom 40. rokov 20. storočia mala libanonská armáda v stave i Renault UE. Viac informácií nemám k dispozícii. Je možné, že išlo pôvodne o sýrske vozidlo ?
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730548
Verze : 2
Renault UE v nemeckej armáde Po napadnutí a porážke Francúzska nemeckými vojskami v roku 1940 padlo do nemeckých rúk množstvo týchto ťahačov. Čiastočne boli využívané nemeckými jednotkami v bojoch ešte počas francúzskej kampane. Poslúžili ako ťahače kanónov, raketometov, či ako zásobovacie vozidlá. Montážou 3,7 cm kanónov PaK 35/36 priamo na vozidlo vznikol improvizovaný stíhač tankov. Počas nasledujúcich rokov služby vzniklo na tejto platforme množstvo improvizovaných úprav, ktoré spravidla poslúžili ako ochranné guľometné tančíky, či už pri ochrane letísk, či inej strážnej službe. Vznikla i prestavba na samohybný raketomet.
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730506
Verze : 17
Renault UE v rumunskej armáde V roku 1937 zakúpila rumunská armáda 10 ťahačov Renault UE-2 a licenciu na výrobu 300 vozidiel. Firmou, ktorá bola poverená ich výrobou bola bukurešťská Malaxa a vozidlo nieslo rumunský názov "Şenileta Malaxa Tipul UE". Firma vyrábala všetky diely okrem motora, prevodovky a prístrojovej dosky. Výroba trvala od druhej polovice roka 1939 do 3/1941 a dodaných bolo 126 vozidiel. Po porážke Francúzska nemeckou armádou sa dodávky kľúčových komponentov zastavili a tým sa prerušila i rumunská výroba. V hlásení o stavoch ťahačov k 22.6.1941 (napadnutie ZSSR) figuruje číslo 178 vozidiel. Či Rumuni získali od Nemcov ďalšie Renauly z ukoristených zásob alebo išlo o ex.poľské tančíky TK/TKS je otázne. Rumunský zdroj1) uvádza trošku odlišné TTD. Vozidlo bolo o 100 kg ťažšie, dokázalo však odniesť o 150 kg viac. Dĺžka vozidla bola väčšia o 50 mm, šírka o o 60 mm a výška o 10 mm. Motor mal mať nižší výkon o 3 kone, no napriek tomu nemala utrpieť maximálna rýchlosť. Otázne je, či tomu tak skutočne bolo alebo autor pracoval s nekorektnými údajmi. Ťahač mal v rumunskej armáde ťahať francúzsky 47 mm kanón Schneider Model 1936. Vo Francúzsku však toto vozidlo nebolo určené pre ťahanie tak ťažkého dela. Dvojica vozidiel bola použitá pri neúspešnom puči tzv. Železnej gardy v 1/1941. Následne sa vozidlá zúčastnili útoku na Sovietský zväz. Po rumunskom debakli v roku 1943 prežilo len 50 vozidiel. 33 vozidiel poslúžilo na výcvik a 17 ťahačov bolo modifikovaných tak, aby boli schopné ťahať ťažší nemecký 5 cm kanón PaK 38.
1)Mark Axworthy, Cornel Scafes, Cristian Craciunoiu - Third axis Fourth ally, Romanian armed forces in the European war, 1941-1945, Arms and Armour Press, rok vydania 1995, ISBN: 1-85409-267-7 en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730502
Verze : 12
Renault UE v slovenskej armáde Renault UE sa používali aj v jednotkách slovenskej armády na východnom fronte - 5 ks bolo dlhodobo zapožičaných Wehrmachtom počas pôsobenia slovenských jednotiek pod Kaukazom.
Doplnenie - edit "brano": Vozidlá získala Rýchla divízia 24.11.1942 od nemeckého AKP 541. Pešie pluky dostali po dvoch kusoch vozidiel a delostrelecký pluk 31 dostal jedno vozidlo. Vozidlá mali poslúžiť na zásobovanie jednotiek stravou a muníciou. Bol vydaný príkaz na šetrné prevádzkovanie pretože boli v zábehu. Mohli jazdiť max. 20 km/hod. V podstate nahradili tanky LT vz. 38 z pancierovej roty, ktoré v mimoriadne ťažkom teréne zabezpečovali logistickú činnosť a vyprosťovanie vozidiel. Renault UE v delostreleckom pluku 31 bol vedený v stave ešte 29.12.1942. Pätica ťahačov bola vedená v stave Rýchlej divízie i k 14.1.1943. Počas ústupu Rýchlej divízie z kaukazskej oblasti a presune na Krym v 2/1943 boli ťahače pravdepodobne odovzdané Wehrmachtu. V hlásení o materiálnom vybavení Rýchlej divízie z 22.3.1943 už tieto ťahače nefigurujú.
Pavel Mičianik - Slovenská armáda v ťažení proti Sovietskmu zväzu III. (1941 - 1944) Rýchla divízia, vydavateľstvo Dali-BB s.r.o., rok vydania 2009, str. 286/299/308, ISBN: 978-80-89090-64-8 VHA, RD, škat. 195, D.pl. 31, Vel. RD, Č.j.: 6791/Dôv. 1942, SV. 29. novembra 1942
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#242039
Verze : 15
Renault UE v sýrskej armáde Išlo najpravdepodobnejšie o pozostatok po francúzskych jednotkách, ktoré sa zo Sýrie stiahli v roku 1946. Viac informácií nemám k dispozícii.
Sýrske jednotky sa ponáhľali k hraniciam s Palestínou po tom, čo Izraelčania v 12/1955 zaútočili a zničili štyri sýrske stanovištia.
URL : https://www.valka.cz/Renault-UE-Renault-UE-2-zasobovacie-vozidlo-delostrelecky-tahac-t54875#730276
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.